html, tagi, pop-up, plug-in.. czym tak właściwie są?
Chcąc stworzyć stronę internetową często natrafiamy na zagadnienia, które na pierwszy rzut oka nic nam nie mówią.
W tym artykule przedstawimy wam pojęcia związane z językiem HTML zdefiniowane w łatwy i przystępny dla każdego sposób.
Rozpocznij swoją przygodę ze stronami internetowymi od zaraz!
Spis treści:
Czym jest HTML?
Rozwinięciem skrótu html w języku angielskim, jest „HyperText Markup Language”, co po przetłumaczeniu dokładnie oznacza „Hipertekstowy język znaczników”. Jak sama nazwa wskazuje, jest to język, lecz dość niestandardowy. Posługujemy się nim w ramach tworzenia dokumentów hipertekstowych oraz podczas edycji informacji znajdujących się wewnątrz strony, czyli konkretnie podczas tworzenia i edycji strony interntowej.
Nazywamy go „językiem znaczników” ze względu na funkcję definiowania struktury tekstu poprzez znaczniki (oznaczone na niebiesko):
<!DOCTYPE html>
<html lang="pl">
<head>
<title>Tytuł strony w wyszukiwarce</title>
</head>
<body>
Treść strony.
</body>
</html>
Historia HTML
HTML jest standardem do tworzenia stron internetowych, a jego początki sięgają lat 80. Pierwsza oficjalnie funkcjonująca wersja tego języka została wydana w 1991 roku. Po ponad 7 latach na ukazała się wersja HTML 4.0, która była powszechnie używana aż do 2014 roku, w którym to powstał aktualnie rekomendowany język, czyli HTML 5.
CSS
Z defincji wynika, że jest to szeregowy arkusz stylów, a w praktyce jest to wszystko co widzimy na stronie internetowej, czyli kolory, odstępy, grafiki i inne bloczki ukazujące jakąś wartość. Szkieletem naszej strony jest to, co znajdziemy w html, a css odpowiada za to, jak ten nasz szkielet wygląda. Bez CSS wygląd naszego szkieleta byłby całkowicie surowy i nie byłby niczym innym niż ścianą tekstu lub bezsensownych dla użytkowników informacji.
Nasze arkusze stylów znajdują się zazwyczaj w pliku o nazwie style.css, chociaż nieczęsto możemy się spotkać z dodatkowymi plikami, które wspomagają działanie głownego.
Czym są Tagi?
TAGI to odnośniki, które są w stanie znacznie usprawnić korzystanie ze strony internetowej. „Otagowanie” konkretnego słowa lub zlepku słów, oznacza przypisanie mu jakiejś wartości. Dla przykładu, po kliknięciu w słowo „cookies” w tekście, strona automatycznie zaprowadzi nas do zakładki/witryny z definicją tego słowa. Dzięki temu, jesteśmy w stanie tworzyć kategorie/grupy, które ułatwiają użytkownikom poruszanie się po stronie.
TAGI wpływają również na pozycjonowanie strony w przeglądarce. Wyszukując jakąś informacje, zazwyczaj intuicyjnie klikamy w pierwszy link który nam wyskoczy. Najlepszym, darmowym sposobem na znalezienie się w tym miejscu naszej strony, jest dobre dostosowanie tagów.
Czym jest POPUP?
POP-UP’y, to wyskakujące okna na stronie internetowej, które wyświetlają konkretną informacje. Mogą to być reklamy, odnośniki, okienka czatu czy też jak w przypadku CookieForm, zgody dotyczące plików cookie
Większość użytkowników kojarzy tę opcje z bezmyślnie wyskakującymi reklamami, których zazwyczaj nie da się wyłączyć. Prawdą jest, że wyskakujące okna to coś więcej niż tylko reklamy i kiedy użyjemy ich w prawidłowy sposób, to okazują się bardzo przydatnym narzędziem komunikacji z użytkownikami.
Takie okienka jak czat z doradcą, podpowiedzi do działań na stronie, powiększenie obrazu, menu nawigacyjne, czy odnośnik który zaprowadzi cię na inną stronę/zakładkę. Te wszystkie funkcje wykorzystane w dobry sposób są w stanie usprawnić funkcjonalność strony internetowej.
Wtyczki, inaczej PLUG-INY
PLUG-IN, to dodatkowe oprogramowanie instalowane do konkretnego programu lub np. przeglądarki internetowej, dzięki któremu rozszerzamy możliwości działania systemu.
Jest to coraz częstszy zabieg stosowany przez twórców programów, ze względu na ogromną możliwość wyboru funkcjonalności.
PLUGINY, inaczej wtyczki, znajdują się chociażby w przeglądarce google chrome, gdzie użytkownicy mogą tworzyć je sami i dzielić się nimi z innymi użytkownikami. Dzięki wolnemu rynkowi i pozostawieniu tak dużego pola do popisu ludziom spoza samej organizacji, każdego dnia pojawiają się coraz lepsze wtyczki, a możliwość personalizacji przeglądarki jest wręcz nielimitowana.
Czym jest UI i UX?
Rozwinięciem tego skrótu w języku angielskim jest „User Interface”, czyli interfejs użytkownika. W aspekcie informatycznym, są to wszystkie elementy strony internetowej, ale też aplikacji czy gier komputerowych, które umożliwiają interakcję w relacji system – użytkownik.
Co to właściwie oznacza? UI to część UX, czyli User Experience, tzn. doświadczeń użytkownika związanych z odwiedzaną stroną. Fragmenty strony takie jak galeria, menu, przyciski czy animacje to elementy na które składa się interfejs użytkownika. Dzięki nim strona jest przejrzystsza, bardziej funkcjonalna i przystępna.
SSL.. a może TLS?
„Secure Sockets Layer” był protokołem sieciowym, który istniał w celu szyfrowania wrażliwych danych. Aktualnie standardem jest system TLS, czyli Transport Layer Security, który jest rozwinięciem systemu SSL. Dzięki niemu każda transmisja plików zostaje zabezpieczona szyfrem. Strony internetowe bez SSL narażają użytkowników na łatwy wyciek informacji takich jak adres mailowy, data urodzenia, płeć czy dane personalne.
Przykładem zabezpieczenia TLS, jest chociażby dopisek, a właściwie protokół, który widzimy przed adresem większości stron internetowych, czyli https://:
Rodzaje TLS
DV – Domain Validation
Podstawowy certyfikat zabezpieczeń jaki może uzyskać strona internetowa, przy którym weryfikowana jest jedynie domena.
OV – Organization Validation
Również certyfikat zabezpieczeń, ale tym razem oprócz domeny jest sprawdzana również firma zgłaszająca. Koniecznym jest udostępnienie umowy spółki i wyciągu z KRS.
EV – Extended Validation
Aby uzyskać ten certyfikat potrzebna jest pełna weryfikacja firmy, co zazwyczaj długo zajmuje. Dzięki temu cetryfikatowi, oprócz podstawowych zabezpieczeń, organizacja zyskuje nazwę firmy w pasku adresu oraz poważanie na rynku.